لوگو تمام تجهیز

02191308084

آشنایی با انواع فلنج ها، گسکت و پیچ و مهره
11
دی

آشنایی با انواع فلنج ها، گسکت و پیچ و مهره

انواع فلنج ها یکی از مهمترین اتصالات در بخش پایپینگ و لوله کشی می باشند که وظیفه اصلی آنها اتصال انتهای لوله ها به ابتدای لوله ها دیگر و همچنین اتصال شیر آلات به سر لوله می باشد.

به شکل دایره ای و دیسکی به حالت جفتی در کنار هم قرار گرفته و در بین آنها گسکت(آب بند) جهت آب بندی قرار می گیرد، سپس با پیچ و مهره به هم وصل می شوند.

 لازم به ذکر است که فلنج ها به صورت جفت استفاده می شوند و هر فلنج یک سر لوله را در بر می گیرد. با توجه به سهولت جدا سازی فلنج ها و وجود انواع فلنج ها و اتصالات آن، یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین ابزار  های لوله و اتصالات می باشد. در این بخش به معرفی انواع فلنج ها، گسکت ها و پیچ و مهره خواهیم پرداخت.

انواع فلنج ها:

1-فلنج دنده ای

2-فلنج لبه دار

3-فلنج لبه کوتاه  

4-فلنج کور  

5-فلنج گلودار

6-فلنج لب به لب

فلنج دنده ای

Threaded flanges را در صنایع به نام فلنج رزوه ای هم می شناسند. از ویژگی های منحصر به فرد این فلنج ها پیچ و مهره ای بودن آن هاست و این فلنج ها با جوش کاری به هم متصل نمی شوند.

این فلنج ها بارزوه ای که دارند و همچنین با پیچ و مهره ها به هم وصل می شوند، و به سادگی عمل جداسازی و تعمیرات بخش پایپینگ انجام می شود و محبوبیت بالایی دارد.

فلنج لبه دار

فلنچ لپ جوینت (Lap joint flange) در صنعت لوله کشی و تاسیسات، یکی از انواع فلنج های منحصر به فرد است که کاربرد ها و ویژگی های خاص دارد. این فلنج به جای گسکت یا همان واشر ندارد و همانند یک فلنج اسلیپون معمولی است. در فلنج لپ جوینت، لبه سمت داخلش پخ دارد و از کف رینگ این فلنج به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.

فلنج لبه دار
فلنج لبه دار

فلنج لبه کوتاه

این فلنج با ارتفاع پایین تولید و به فروش می رسد و برای مصارف پتروشیمی، کشاورزی و آب رسانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. فلنچ های پیچی که که خود فلنچ لبه کوتاه هستند، هم جزو آنهاست، اصولا از جنس فولاد گالوانیزه و به صورت گلودار رزوه ای هستند.

فلنج لبه کوتاه
فلنج لبه کوتاه

فلنچ کور

این محصول یکی دیگر از انواع فلنچ هاست که در صنعت پایپینگ کاربرد های خیلی زیادی دارد. فلنچ کور به صورت گرد و صفحه ای با سوراخ هایی که در اطرافش هست، تولید می شود. هدف فلنچ کور مسدود سازی مسیر سیالات در لوله هاست. فلنچ کور با استاندارد های ANSI اروپا و DIN آلمان تولید می شود.
این فلنج با توجه به نیاز های مشتری در ابعاد و سایز های مختلف تولید می شود و تفاوتی که با سایر فلنچ ها دارد در این است که فشار بیشتری را تحمل می کند و مقاومت بالایی دارد. پس اگر برای مکان هایی که دما و فشار زیادی دارد، فلنچ کور بهترین گزینه است. البته قابل ذکر است که حداقل سایز فلنچ کور 2/1 اینچ است.

فلنج کور
فلنج کور

فلنج گلو دار

فلنچ های گلودار هم مثل بقیه فلنچ ها در بخش لوله و اتصالات، برای تغییر قطر لوله و اتصال لوله به شیر استفاده می شود. فلنج گلودار یا فلنچ گردن مخروطی است که انتهای قطر گردن آن با قطر لوله برابر است و یکی از مهمترین ویژگی های آن همان بخش گردن آن است که در بازار به راحتی می توان آن را شناسایی کرد.

عموما فلنچ هایی که گردن دارند را با نام های فلنچ گلودار گردن بلند و فلنچ گلودار معمولی تقسیم میکنند. فلنچ های گلو دار هم با استفاده از پیچ یا همان استاد بولت در سوراخ هایی که دارد به هم وصل می شودف البته ما بین فلنچ های گلو دار هم از گسکت جهت آب بندی استفاده می شود.

فلنج گلو دار
فلنج گلودار

فلنج لب به لب

Raised Face رایج ترین نوع مورد استفاده در کاربردهای کارخانه فرآیند است و به راحتی قابل شناسایی است. از آن به عنوان یک صفحه برجسته یاد می شود زیرا سطوح واشر بالای صفحه دایره پیچ و مهره بلند شده است. این نوع چهره امکان استفاده از ترکیب گسترده ای از طرح های واشر، از جمله انواع ورق حلقه مسطح و کامپوزیت های فلزی مانند زخم مارپیچی و انواع ژاکت دوبل را می دهد.
هدف فلنج RF متمرکز کردن فشار بیشتر بر روی یک ناحیه واشر کوچکتر و در نتیجه افزایش قابلیت مهار فشار در اتصال است. قطر و ارتفاع در ASME B16.5 با کلاس فشار و قطر تعریف شده است. درجه فشار فلنج ارتفاع صفحه برجسته را تعیین می کند. روکش معمولی صفحه فلنج برای فلنج های RF ASME B16.5 125 تا 250 µin Ra (3 تا 6 µm Ra) است.

فلنج لب به لب
فلنج لب به لب

گسکت ها:

واشر یا گسکیت تقاطع بین دو سطح را می پوشاند و به صورت یک جزء الاستومری است. گسکت ها عموما از مواد مختلفی از جمله چوب پنبه، پلاستیک یا کاغذ، فوم، فوم و مس تولید می شوند. از کاربرد های اصلی گسکت ها می توان به آب بندی، کاهش سر و صدا، بسته بندی و … استفاده کرد.

واشر یا گسکت در بخش پایپینگ، صنایع غذایی، پتروشیمی، گاز هم استفاده می شود و می تواند در برابر دما های خیلی بالا، فشار زیاد، مواد شیمیایی، معادن و عمق دریا ها هم مقاومت داشته باشد.

انواع گسکیت
انواع گسکیت

پیچ و مهره:

این اقلام از ملزومات لوله کشی هستند و کاربرد های فراوانی دارند. پیچ ها اجسامی فلزی هستند که از یک تنه استوانه ای شکل تشکیل شده است که شبیه شیارهای موجود در داخل مهره هستند. علاوه بر ساقه رزوه ای، یک جریان رو به جلو نیز وجود دارد که به نگه داشتن بست کمک می کند.
پیچ به سوراخی در یک رزوه دایره ای یک مهره می رود، جایی که شیارهای پیچ کاملاً با شیارهای مهره مطابقت دارند. سپس، با سرعت چرخش، مهره پیچ قادر است پیچ را به سمت بالا و بالا حرکت دهد.

انواع پیچ و مهره:

  • آلن کاپ هد اسکرو
  • پیچ و مهره
  • 6گوش هکس بولت
  • استاد بولت
  • متری ترادراد
پیچ آلن کاپ هد اسکرو
پیچ آلن کاپ هد اسکرو  
پیچ و مهره 6گوش هکس بولت
پیچ و مهره 6گوش هکس بولت   
پیچ و مهره استاد بولت
پیچ و مهره استاد بولت
پیچ متری ترادراد
پیچ متری ترادراد

برا مشاهده لیست قیمت انواع پیچ استاد بولت کلیک کنید.

برا مشاهده لیست قیمت انواع پیچ و مهره کلیک کنید.

در این مقاله به بررسی انواع فلنج های صنعتی پرداختیم. شما جهت خرید انواع فلنج، گسکیت و پیچ و مهره با شماره ۰۲۱۶۶۶۷۲۹۲۹ تماس حاصل فرمایید و با کارشناسان تمام تجهیز صحبت نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.