لوگو تمام تجهیز

02191308084

معرفی لوله فلزی و کاربرد آنها در صنایع مختلف
21
تیر

معرفی لوله فلزی و کاربرد آنها در صنایع مختلف

از دیر باز لوله جز لاینفک ساخت و سازها بوده که از مقاطع مختلفی بعنوان جریان دهنده مایعات استفاده می کردند ولی با پیشرفت علم و باکشف سوختهای فسیلی و نیاز به فشار کاری بالا و عدم خوردگی لوله، این محصول به شکل امروزی در آمده. کنترل فشار کاری و عدم خوردگی دلیل سطح مقطع دایره ای و استوانه ای شکل شدن لوله است.

 در حالت استوانه ای فشار کاری بر روی سطح به صورت یکنواخت است و دلیل اینکه مخازن و کمپرسور ها هم به صورت استوانه ای ساخته می شود نه مکعب همین دلیل می باشد و در مورد خوردگی هم میتوانیم به این دلیل اشاره کنیم که استوانه کنج ندارد تا مواد در کنج ها تجمع کنند و دلیلی بر خوردگی متریال لوله شود.

نمایی از فشار سطحی داخل مخزن

لوله فلزی را به طور کلی می توان به دو صورت دسته بندی کرد:

  1. براساس روش تولید
  2. بر اساس آلیاژ

دسته بندی بر اساس روش تولید

  1. بدون درز
  2. درزدار(گازی،شوفاژی،صنعتی،اسپیرال،گالوانیزه،API)

 لوله بدون درز در واقع لوله بدون درز جوش می باشد که به روشهای اکسترود، کشش عمیق، اکستروژن، فلو فورمینگ و نورد تولید می شوند که در دو دهه گذشته روش نورد به علت کیفیت بالا و ایجاد طول مناسب و همچنین به علت کم هزینه تر بودن بیشتر مورد توجه واقع شده.

لوله بدون درز به لوله مانیسمان نیز معروف هستند. مانیسمان نام خانوادگی مخترعین آلمانی این محصول هست و در کنار این نام، به نام SEAM LESS  نیز معروف می باشد.

تصویر روش تولید لوله های مانیسمان

لوله درزدار

لوله درزدار به لوله ای گفته میشودکه یک خط درز جوش به صورت مستقیم یا اسپیرال بر روی آن می باشد.شرکتها مختلفی در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های ساخت لوله درز دار فعالیت می کنند تا هزینه ساخت را پایین و کیفیت این نوع از لوله ها را بالا ببرند. چرخه تولید به این صورت می باشد که در ابتدای خط تولید ورق را بارگزاری میکنند و بعد از طی چند مرحله لوله مورد نظر تولید می شود.

نحوه تولید لوله های درزدار

شیوه تولید لوله های درز دار فلزی

دسته بندی بر اساس متریال

در صورت خرید لوله و بررسی مارک و چاپ روی لوله با واژه ASTM  برخورد می کنید.این واژه حروف اختصاری موسسه American Society for Testing and Materials   می باشد که یک موسسه بین المللی در زمینه توسعه استانداردهای مواد صنعتی می باشد. برای استفاده از لوله ها در زمینه انتقال آب ، گاز، نفت و پالایشگاه باید آلیاژ لوله ها، استاندارد ASTM  را پاس کنند. پر کار برد ترین این استاندارد ASTM A106  و ASTM A 53  می باشد که A106   برای لوله های بدون درز و A53 برای لوله های درز دار و بدون درز استفاده میشود. علاوه بر موارد بالا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

A312  استاندارد  لوله های استنلس استیل

A179 استاندارد لوله آتشخوار

A333  استاندارد لوله برای دمای پایین

A335 استاندارد لوله برای دمای بالا

A530  استاندارد لوله با فولاد تخصصی

A851 استاندارد لوله مربوط به کندانسور فولادی

برای آشنایی بیشتر با روش تولید و استاندارد ASTM به قسمت مقالات ما مراجعه کنید و در صورت تمایل به خرید میتوانید با کارشناسان فنی و فروش ما با شماره 66672929 تماس حاصل فرمایید و از مشاوره کارشناسان حرفه ای و با تجربه ما استفاده کنید.

جهت مطالعه بیشتر مقاله انواع لوله و اتصالات پلیمری را مطالعه بفرمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.